Fizjoterapia stomatologiczna

Na czym polega fizjoterapia stomatologiczna?

Fizjoterapia stomatologiczna zajmuje się badaniem funkcjonalnym oraz terapią tkanek układu stomatognatycznego odpowiedzialnych za żucie do których przede wszystkim zalicza się: mięśnie żucia, stawy skroniowo-żuchwowe oraz układ nerwowy koordynujący ich pracę.

Ocenie i leczeniu podlegają także pozostałe mięśnie szyi i głowy, które uczestniczą w żuciu, połykaniu i fonacji. Objawy występujące w okolicy stawu skroniowo-żuchwowego, twarzy, głowy i szyi określa się zbiorczym terminem „zaburzeń skroniowo-żuchwowych”

Picsart_24-02-17_22-20-12-370
Picsart_24-02-17_22-29-06-974

Kiedy do fizjoterapeuty stomatologicznego?

Fizjoterapia stomatologiczna powinna być zastosowana wtedy, gdy pojawiają się dolegliwości i zaburzenia czynności narządu żucia, o których mogą świadczyć takie objawy jak ból zębów, żuchwy, szczęki, jamy ustnej, twarzy lub głowy czy pojawiające się trzaski i przeskakiwanie w obrębie stawów skroniowo-żuchwowych

Fizjoterapia stomatologiczna – jak się przygotować?

Do fizjoterapeuty stomatologicznego nie trzeba się specjalnie przygotowywać. Można mieć na uwadze fakt, że pracuje on na stawach i tkankach miękkich bezpośrednio w jamie ustnej (np. od strony wewnętrznej policzka lub pod językiem), mając oczywiście nałożone jednorazowe rękawiczki. Aby czuć się komfortowo, przed wizytą warto zadbać o higienę jamy ustnej. Posiadając ewentualne wyniki badań obrazowych uzębienia, głowy lub szyi warto wziąć je ze sobą.

Jak wygląda wizyta u fizjoterapeuty stomatologicznego?

Podczas pierwszej konsultacji jest przeprowadzone dokładne badanie polegające na zebraniu wywiadu i przeprowadzeniu testów klinicznych. Dzięki temu ustalane jest rozpoznanie oraz plan dalszego leczenia.

By rozluźnić napięcie mięśni, specjalista ma do dyspozycji szereg zabiegów. Kompleksowe leczenie opiera się na terapii manualnej, czyli uciskowej mobilizacji tkanek miękkich, stawów czy krążka stawowego.

Praca ze specjalistą w jego gabinecie to ważny element terapii, ale nie mniejsze znaczenie mają ćwiczenia samodzielnie wykonywane w domu. Każda konsultacja zawiera także instruktaż, w jaki sposób rehabilitować swoje mięśnie w domowym zaciszu. Taki automasaż, w zależności od zaleconych ćwiczeń, wykonywać można po prostu palcami, rękami lub na przykład przy użyciu kauczukowej piłeczki, której sprężysta struktura skutecznie rozmasowuje mięśnie.
Terapia jest dostosowana indywidualnie do potrzeb pacjenta.

Jakie są wskazania do tej terapii?

• bóle w obrębie zębów, jamy ustnej, twarzy oraz głowy,
  • trzaski i przeskakiwanie w obrębie stawów skroniowo-żuchwowych,
  • problemy z otwieraniem i zamykaniem jamy ustnej,
  • problemy z przełykanie, żuciem,
  • szumy uszne, uczucie przytkanych uszu,
  • urazy mechaniczne,
  • wady zgryzu, wady postawy,
  • starcia zębów, pęknięcia szkliwa, częste odsłanianie się szyjek zębowych,
  • zmiany zwyrodnieniowe w obrębie narządu żucia,
  • uczucie wysadzania gałki ocznej oraz częste łzawienie,
  • zaburzenia czucia w obrębie twarzy,
  • wspomaganie leczenia protetycznego- szynoterapia
  • blizny pooperacyjne po zabiegach w okolicy głowy i szyi,
  • stan po urazie (złamania, zwichnięcia) szczęki, żuchwy czy innych kości twarzoczaszki
  • stan po leczeniu radioterapeutycznym w obrębie głowy i szyi,
  • rehabilitacja w ortodoncji (zlikwidowanie lub zmniejszenie objawów bólowych związanych z leczeniem ortodontycznym)
  • wspomaganie leczenia bruksizmu (zaciskania i zgrzytania zębami)

Czym jest bruksizm?

Bruksizm to nieświadome zgrzytanie i zaciskanie zębów o charakterze nawykowym. Zazwyczaj objawia się w nocy, podczas snu, jednak jest możliwy także w trakcie dnia. Nieleczony bruksizm prowadzi do zmian w stawach skroniowo-żuchwowych, dlatego warto wiedzieć, jak rozpoznać, że mamy z nim do czynienia. Bruksizm jest chorobą na pograniczu stomatologii, neurologii i psychiatrii, dlatego zazwyczaj określa się ją mianem choroby psychosomatycznej. Fizjoterapia stomatologiczna jest dobrą metodą na zwalczenie dolegliwości bólowych spowodowanych bruksizmem oraz samej choroby, choć leczenie może wymagać także ingerencji psychologa bądź psychiatry. Wynika to z faktu, że najczęściej to przewlekły stres odpowiada za bruksizm – wraz z napięciem mięśni kręgosłupa i brzucha dochodzi do nadmiernego napięcia mięśni żucia a stąd już prosta droga do zaburzeń skroniowo-żuchwowych.